Maria Montessorin pääperiaate oli, että lapsia tulee opettaa ja auttaa tekemään erilaisia asioita itse, ja Maria Montessoria voidaankin pitää monessak

Maria Montessorin pääperiaate oli, että lapsia tulee opettaa ja auttaa tekemään erilaisia asioita itse, ja Maria Montessoria voidaankin pitää monessakin mielessä erittäin edistyksellisenä naisena sekä Montessoripedagogiikan äitinä. Montessori syntyi vuonna 1870 Italiassa ja oli ensimmäisiä italialaisia naislääkäreitä. Myöhemmin hän eteni jopa professoriksi Rooman yliopistoon, jossa hän opetti terveysoppia sekä antropologiaa. Uransa aikana Maria Montessori työskenteli myös kehitysviivästymistä kärsineiden lasten kanssa ja kehitti heidän oppimistuloksiaan parantaneen opetusmenetelmän. Myöhemmin Maria Montessori huomasi menetelmien sekä kehittämiensä välineiden tukevan muidenkin kuin kehitysviivästymistä kärsivien lasten oppimista. Välineitä on käytössä vielä nykyäänkin, ja niistä on huomattavaa apua lasten oppimisen tukemisessa. Välineet ja menetelmät ovat kestäneet hyvin ajan kulua.

Kirjainten opettelua

Montessorivälineiden avulla opetellaan kirjaimia monin tavoin. Kirjaimia voi piirtää esimerkiksi hiekkaan, jolloin tuntoaisti toimii oppimisen tukena ja tehostajana. Kirjaimia voidaan opetella myös tunnustelemalla hiekkapaperiaakkosia sekä kirjoittamalla sanoja mallin mukaan puisilla kirjaimilla. Monet oppilaat Maria Montessorin koulussa oppivatkin kirjaimet sekä lukutaidon verrattain nuorina.

Kotitöiden opettelua

Montessorin mukaan erilaiset kotityöt ja esimerkiksi puutarhanhoito ovat erinomaisia tehtäviä lapsille. Kotitöiden kautta lapsi oppii arvostamaan kodista huolehtimista ja oppii ottamaan siitä vastuuta. Samalla hän oppii kädentaitoja. Lapsen on tärkeää oppia esimerkiksi napittamaan napit ja sulkemaan vetoketjut, ja siihenkin löytyy sopivia Montessori-välineitä.